JellyPages.com

Daily Calendar

Ahad, 12 Mei 2013

PEMAKANAN YANG SIHAT



YANG BERGUNA BUAT ORANG YANG INGIN KEPADA PENGAMBILAN MAKANAN YANG SIHAT

Kita mestilah kurangkan pengambilan gula dalam makanan kerana adalah salah satu bahan makanan yang akan mengekalkan lemak dalam badan kita. Air gas adalah contoh air yang paling banyak gula seperti air coca-cola dan pepsi.

Dengan itu, kita hendaklah minum air kosong yang telah dimasak setiap hari, sekurang-kurangnya 8 gelas sehari supaya badan kita sihat dan terhindar daripada penyakit yang merbahaya seperti kencing panas dan darah tinggi.

Selain itu, salah satu makanan yang perlu kita elakkan pengambilan  ubi kentang dalam pemakanan seharian kita secara kerap atau banyak kerana ubi kentang mengandungi banyak karbohidrat.

Ini kerana, pengambilan karbohidrat yang banyak akan mengakibatkan kegemukan. Ia juga adalah salah satu makanan yang akan mengekalkan lemak dalam badan kita.

Tambahan pula, kita juga hendaklah mengelak makan makanan yang berminyak kerana minyak adalah salah satu bahan yang sangat berlemak. Dengan itu, apabila kita memasak sesuatu, kurangkan pakai minyak.

Adalah lebih baik kita mengamalkan makan masakan seperti sup, tomyam, singgam, bakar, stim dan sebagainya untuk mengelakkan makan masakan yang berlemak dan berminyak.

Selain itu juga, kita janganlah kerap sangat minum air batu selepas makan nasi seperti nasi minyak dan nasi lemak kerana ais itu akan mengekalkan lemak dalam badan kita.

Tambahan lagi, kita juga mestilah mengelakkan makan makanan yang mengandungi lemak tepu seperti kek, donat, pizza dan burger kerana lemak tepu adalah bahan makanan yang mengandungi paling banyak lemak. Dengan itu, apabila kita makan makanan tersebut secara kerap dan banyak, badan kita akan membesar dan naiK.

Semoga tips ini berguna pada anda....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan