JellyPages.com

Ahad, 19 Mei 2013

DUGAAN DAN MASALAHKU FROM ALLAH





MASALAH-MASALAH HIDUPKU…


Hidup ini tidak pernah lari daripada dugaan dan masalah. Malah sering kali setelah selesai satu masalah, datang pula masalah yang lain. Lebih mencabar lagi apabila masalah ini melanda berterusan dan bertimpa-timpa. Pastinya  “kepal bagai nak pecah dibuatnya”, bingung, stres dan perasaan tidak keruan menguasai diriku.

Masalah yang sering menimpaku adalah masalah yang berkaitan dengan pembelajaranku, apatah lagi masalah dalam membuat proposal thesis, semua yang dibuat tidak betul. Kepala akan jadi serabut. Lebih bahayanya lagi, hilang semangat hendak meneruskan pembelajaran apabila ditimpa masalah ini setelah  merasakan tiada lagi penyelesaian yang baik.

Kadang-kadang, aku berfikir sejenak dan berkata dalam hati “kenapa orang lain boleh buat, tapi aku tak boleh buat”, memang ini yang selalu kuperkatakan apabila sering ditimpa masalah berkaitan dengan pelajaranku yakni, assignment, presentation dan thesis.

Nak tak nak, aku kena cari jalan penyelasaian akan masalah yang menimpa diriku ini yakni yang dapat memuaskan hati pensyarah. Setahu saya, Allah tidak akan menimpakan masalah dan dugaan yang diluar kemampuan kita.

Dengan itu, aku tidak boleh cepat melatah ,mengambil jalan singkat melarikan diri dripada masalah dan berserah tanpa ada usaha. Aku harus mencari jalan penyelesaian dengan sebaik mungkin dengan meminta bantuan tuhan. InsyaALLAH, aku boleh. 

Aku tidak hanya meminta bantuan dan berdoa kepada Allah sahaja, aku kena berusaha lebih keras lagi untuk menangani masalah yang aku alami . Aku cuba mendekati diriku dengan Allah S.W.T dengan cara berzikir,membaca Al-quran dan mengamalkan solat-solat sunat.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan