JellyPages.com

Sabtu, 25 Mei 2013

Hidup Ini Tidak Semudah Yang Disangka


Hidup Ini Tidak Semudah Yang Disangkakan

Hidup ini seperti roda, adakala aku di atas dan adakala aku dibawah dengan aku merasakan apa yang aku buat betol dan adakalanya apa yang aku buat semuanya salah. 

Aku sering ditimpa dugaan yang amat berat, tetapi aku tidak mengeluh kerana ini adalah dugaan daripada Allah untuk menguji kesabaran kita.

Aku begitu takut untuk menempuh hari-hariku yang akan datang, yakni disaat tua mengejarku. Kadang-kadang, aku terasa hilang semangat untuk meneruskan hidup kerana berasa takut untuk menempuh dugaan dan cabaran pada masa hadapan.

Oleh sebab itu, terasa diri ini tidak mampu untuk menghadapi dugaan dan cabaran yang mendatang. Perjalanan hidup ini tidak semudah yang disangka dan yang diangan-angankan. Setiap ujian, dugaan dan cabaran itu harus aku tempuh walau seberat manapun dan sesusah manapun.

Ini kerana, setiap kejadian yang Allah tetapkan, pasti ada hikmah disebaliknya. Allah tidak akan menguji seseorang itu diluar kemampuannya.

Walau sejauh mana berat ujian dan dugaan yang kita pikul dan harungi, sentiasa redha, berfikir bahawa setiap kejadian ada hikmah disebaliknya dan hendaklah bersangka baik dengan aturanNya kerana ia adalah percaturan tiket kita kesana kelak.

Dengan itu juga,kita harus bersedia dalam apa jua keadaan dan berusaha bersungguh-sungguh dan bijak mengatur dalam menjalani kehidupan kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan